Monday, January 31, 2005

خواهشي از دوستان قديمي

از دوستان قديمي به خصوص مديران سايتهايي که قبلا براي من ايميل مي فرستادند ، خوامش مي کنم که ايميلهاي خود را به آي دي : isfahanbazar ات ياهو دات کام ارسال کنند ، چون من به ايميل قبلي دسترسي ندارم و آدرسهاي اين دوستان را نيز متاسفانه ندارم.

درباره تبليغات اينترنتی :( قسمت سوم )

قسمت سوم : يکي از مشتريان ما يک شرکت بازرگاني بود که تبليغاتي نيز در شبکه هاي ماهواره اي ايراني داشت. بعد از يک دوره تبليغات ، قراردادش را تمديد کرد و از ما خواهش کرد تا به خاطر مشکلاتي که با وب مستر سايتش داشت ، مديريت و کنترل سايتش را نيز بر عهده بگيريم . دست بر قضا ، بايد در همان هفته نيز دومين و هاست خود را نيز تمديد می کرد . ما اين کار را برايش انجام داديم و به خاطر حساسيت موضوع ، از هاست گرانقيمتی نيز استفاده کرديم و فاکتور آن را برای مشتری عزيز ارسال کرديم . پس از حدود يک هفته تقريبا نيمی از پول هاست را فرستاد و اگر شما بقيه آن پول را ديديد ، ما هم ديديم ! جريان از اين قرار بود که وب مستر قديمی سايت ، با اين مشتری عزيز تماس گرفته بود و گفته بود که فلانی سرت را کلاه گذاشته و قيمت هاست نصف اين مقدار است و ... . ما هر چه برای اين مشتری عزيز توضيح داديم که آقا هاست داريم تا هاست ، گوشش بدهکار نبود ، آخر دست هم با دلخوری رابطه خود را قطع کرديم ، و دستمان به بقيه پول نرسيد و خب طبيعتا شکايت و اين جور کارها هم که صبر ايوب و عمر نوح و آدم بيکار مي خواهد . صنف کامپيوتر و انجمن انفورماتيک هم که هزار ماشالله فقط منتظر بودند ما لب تر کنيم.حالا شايد بپرسيد اين موضوع چه ربطي به تبليغات اينترنتی داشت ؟! ربطش اين است که با قطع شدن ارتباط ، پول کادرهای تبليغاتی اش را هم نداد واين شخص تبديل شد به يک مبلغ منفی عليه ما .

Thursday, January 27, 2005

درباره تبليغات اينترنتی :( قسمت دوم )

بعضی از مشاغل از تبليغات روی سايت ما جواب بسيار خوبی مي گرفتند ، نمونه آن يک هتل بود که يک بنر تبليغاتي داشت و چند عکس در يک صفحه انگليسي-فارسي که با کليک روی کادر تبليغاتی اش (Banner) ظاهر ميشد.برای اين مشتری يک ايميل هم در سايت ساخته بودم که بتواند بوسيله آن با مشتريانش ارتباط برقرار کند . پس از چند ماه ايميلی از يکی از بازديدکنندگان سايت دريافت کردم که شاکی بود از اينکه چرا قيمت اتاقهايتان را به من اعلام نمي کنيد !!! تازه متوجه شدم که اين آقای مدير سايت اصلا ايميلش را چک نمي کند !و بازديدکننده مجبور شده بود به مدير سايت ايميل بزند. با اين آقا(مدير هتل) تماس گرفتم و گفتم که ايميلت را چک کن ، گفت : وقت ندارم ! بعدا فهميدم که اصلا بلد نيست ايملش را چک کند . از آن روز به بعد يک کار ديگر هم به گرفتاريهای ما اضافه شد : چک کردن ايميل اختصاصي حضرات سفارش دهنده تبليغات آنلاين !!!

Monday, January 24, 2005

درباره تبليغات اينترنتی :( قسمت اول )

وقتی در آبانماه سال 1380 در یک مغازه 3*4 متری تا ساعت 5 صیح به همراه همسر و پسر خردسالم ، مشغول UPLOAD اطلاعات سايت اصفهان بازار بودم ، به اين فکر بودم که به عنوان اولين سايت تجاری اصفهان در آينده ای نزدیک ميتوانم با جلب نظر مديران کارخانجات، صنايع و مشاغل شهری ، اقدام به جذب تبليغات آنلاين نمایم . البته اين کار محقق نشد مگر هنگامی که اطلاعات سايت تا حد قابل ملاحظه ای بالا رفت و بدون اغراق حدود 80 الی 90 درصد اطلاعات صنایع اصفهان را پوشش داد . بعد از گذشت 7 ماه موفق شديم اولين سفارش تبليغات را جذب نماييم و فکر کنم در ايران از اولين سايتهايي بودیم که موفق به انجام اين کار شديم . چند ماه پس از گرفتن اين سفارش ، کم کم صفحه اول سايت ، ديگر هيچ جای خالی برای سفارشات جديد نداشت . اما تازه مشکلات مربوط به آن شروع شد . اولين مورد اين بود که تقريبا 50 در صد از سفارشات به نتيجه مطلوب خود نمی رسيدند و جواب خوبي از تبليغات نمی گرفتند . اين امر دلايل مختلفی داشت ، يکی اينکه خيلی از اين مشاغل ، مشکلات درونی داشتند و در هيچ رسانه ديگری هم جواب نگرفته بودند ( محصولات يا سرويس اين گروه برای مشتري راضی کننده نبود ) ، دليل ديگر اين بود که بعضی از مشاغل انتظاری در حد روزنامه از يک سايت داشتند ( که چون تيراژ روزنامه بسيار بيشتر از تعداد بازديد کننده سايت است ، اين انتظار برآورده نمي شد .) ، دليل ديگر اين بود که صاحبان بعضی از مشاغل اصلا روی مخاطب خود فکر نکرده بودند و نمی دانستند که اين مخاطب بيشتر با چه رسانه ای سرو کار دارد . ( برای بعضی از اين مشتريان تبليغات روی اتوبوس بيشتر جواب مي داد تا در سايت اينترنتی ! ) ، خلاصه پس از يک سال حجم آگهی ها ، به طور قابل ملاحظه ای پايين آمد . ( ادامه اين مطلب را بزودی خواهم نوشت . )

Saturday, January 22, 2005

دوره های جاری ICDL به زودی ملغی اعلام می شود

شما هر کتاب استانداردی در زمینه ICDL را مطالعه کنيد ، متوجه خواهيد شد که این گواهينامه ، یک گواهينامه بين المللی است و امتحانات آن بايد به صورت آنلاين برگزار شود تا صلاحيت متقاضی تاييد شود و اصلا کلمه " گواهينامه بين المللی مهارتهای کامپيوتری " به این دلیل روی اين دروس گذاشته شده است که سطح يکسانی در تمام دنيا داشته باشد . حال بايد اين سئوال را از مسئولين سازمان مديريت و برنامه ريزی پرسيد که شما به کدام دليل و مجوز اين اجازه را به موسسات و آموزشگاههای خصوصی ايران داده اید تا امتحانات را خودشان برگزار کنند و مدرک به دانشجويان اين دوره ها بدهند . آیا دليل اصلی اين کار اين نيست که شما تصميم داشتيد آقا زاده هايتان براحتی يک مدرک کامپيوتری بگيرند ؟!!! البته مسايل ديگری مثل اعطای امتيازات و قراردادهای کلان با موسسات آموزشی نيز مطرح است ، اما ای کاش کمی از خودخواهی های خود می کاستيد و لااقل به امتحان آنلاين تن می داديد تا مشخص شود که در اين مملکت چه افرادی و باچه کيفيتی دارند با استفاده از اين مدارک پستهای مهم را در اختيار مي گیرند . ؟!! وقتی تيتر خبر تعطيلی اين دوره ها را در ITANALAZE.ir خواندم ، پیش خودم به اين همه استعداد جهت سوزاندن فرصتها و اين همه تلاش مسئولين جهت خراب کردن هر چيز مفيدی که به درد آينده اين مملکت ميخورد، احسنت گفتم .

Friday, January 21, 2005

اين سند جنايت آمريکاست ؟!

بسياری از شرکتهايي که در اصفهان در زمينه توليد و طراحی وب سايت فعاليت می کردند ، با مشکلات زيادی از جمله عدم پرداخت به موقع اعتبارات طرح تکفا مواجهند و به سختی به کار ادامه می دهند . چند شرکت نيز که به خاطر علاقه به شهر و ديار خود ، اقدام به ايجاد وب سايت هایی با موضوع اصفهان نمودند ، با عدم حمايت دولت از آنها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و سايت را به امان خدا رها کرده اند .افراد شاغل در اين پروژه ها نيز هر کدام در گوشه ای مشغول به کارهای ديگری شده اند و یا به خيل عظيم بيکاران جامعه پيوسته اند . این در حالی است که مسئولان در سخنرانيها و مصاحبه های خود هميشه پز حمايت از اينگونه حرکات را داده اند ، به طور مثال آقای عزيز الله شمس ، معاونت امور عمرانی استانداری اصفهان ، در جلسه گروه کار امور گردشگری اعلام می کند : سايت های اينترنتی مربوط به شهر اصفهان می توانند از اعتبارات اختصاصی فن آوری اطلاعات ( آی تی ) سال جاری و سال آتی استفاده کنند . ( ابرار اقتصادی 8/12/81 ) یا مثلا آقای دکتر صديق ، از معاونين سازمان مديريت و برنامه ريزی در جلسه توجيهی تشکيل شرکت اصفهان تکفا ، در حضور نمايندگان بيش از 30 شرکت اصفهانی اعلام می کند : مبلغ 100 ميليون تومان برای حمايت از سايتهایی که کسب و کار الکترونيک می کنند به سايتهای اصفهانی اختصاص يافته و در اختيار استانداری قرار گرفته است و اگر اين مقدار کمک که به صورت بلا عوض می باشد ، جذب شود ، باز هم آمادگی داريم تا اين سقف را افزايش دهيم .
اما عملا هيچ کدام از اين کمکها به سايتهای اصفهانی تعلق نگرفت و پیگيريهای انجام شده هم به نتيجه نرسيد . حال سئوال اينست که اگر زمانی آمريکا ، مشکلاتی را برای مردم اين مرز و بوم بوجود مي آورد ، اکنون اين مسئولين نيستند که با وعده و وعيد ، نقش آمريکا را بازی می کنند . آيا بيکاری عده ای از جوانان و هرز رفتن استعدادهای آنان از جنايات آمريکا بدتر نيست ؟ آيا این همه شعارهای حمايت از صنعت گردشگری ، دروغهای پوشالی برای فريب مردم نيستند ؟

Thursday, January 20, 2005

تقصير آدمها نيست ، اين رسم روزگاره

اسم دنياي کامپيوتر و ارتباطات اومد ، ياد آقاي اروج زاده افتادم . هر سال که ايشون رو توي نمايشگاه مي بينم فکر مي کنم که سال بعد با اين رشد آي تي !!! وضع همه فعالان آي تي خوب مي شه .امسال که ديدمشون ، پرسيدند : اوضاع که خوب هست ؟ گفتم : نه الحمدلله ! مثل اينکه ما داريم اشتباه مي ريم . نمي دونم ، شايد قضيه چيز ديگه اي است و ما بايد نگاهمان را به مقوله آي تي عوض کنيم . شايد

درباره نمايشگاه کامپيوتر اصفهان

داشتم مطلبي درباره نمايشگاه کامپيوتر در اصفهان مي نوشتم ، يادم آمد که در سال 1380 نيز مطلبي نوشته بودم که در ماهنامه دنياي کامپيوتر و ارتباطات چاپ شد . به سختي لينک آن را پيدا کردم . جالب است که هنوز هم نمايشگاههاي ما همانطوري هستند . باور نداريد ، بفرماييد .

چرا بازار آِي تي ؟

چرا بازار آي تي ؟ چرا نه ؟ مگه آي تي يک بازار نيست ؟ مگه همه دنبال فروش جنسشون نيستند؟ مگه محصولات از رده خارج اروپا و آمريکا را به چند برابر قيمت به خورد ملت نمي دهند ؟ مگه ... ؟ بي خيال ! من مرتضي مددي ، نويسنده وبلاگ اصفهان بازار ( که فعلا فعال نيست ) هستم و تصميم دارم در اين وبلاگ کار خود را ادامه دهم . از همه دوستاني که اين وبلاگ را مي خوانند ، خواهش مي کنم تا با ارسال نظرات خود روح آن مرحوم ( اصفهان بازار ) را شاد و عمر با عزت براي بازماندگان ( بازار آي تي ) طلب نمايند .