Wednesday, July 04, 2007

بهتر جستجو كنيم !



امروزه تقريبا هر فرد آشنا با كامپيوتر و اينترنت ، معناي جستجو و Search و احتمالا نام سايتهاي Google و Yahoo را شنيده است ، اما واقعيت اين است كه همه اين افراد در جستجوهاي خود ، جوابهاي صد در صد قابل قبولي بدست نمي آورند و بعضي مواقع اصلا نمي دانند كه دقيقا بايد چه عبارتي را در چه سايتي جستجو كنند ؟! اين تحقيق تلاشي است تا راههاي مفيدي را كه به يافتن جوابهاي بهتر در جستجوها منجر مي شود را بيان كند . البته ذكر اين نكته در اينجا لازم است كه اين راهها لزوما همه راههاي موجود براي يافتن يك مطلب خاص نمي باشد و ممكن است خوانندگان اين مقاله ، راههاي بهتري را نيز بشناسند ، ولي در اين تحقيق تلاش شده است تا آنجايي كه ممكن است به راههاي مفيد موجود اشاره شود . اميد است كه مقبول نظر خوانندگان قرار گيرد .

روش اول : جستجو بوسيله تايپ كلمه يا كلمات مورد نظر در موتورهاي جستجو
در اين روش كه معمولترين روش جستجو است ، شخص جستجوگر كلمات مورد نظر را در جعبه متن ( Textbox ) موتورهاي جستجو مثل Yahoo ، Google و ... تايپ مي كند و كليد Enter را فشار مي دهد و موتور جستجو نيز سايتهايي را در مورد آن كلمه يا عبارت مطلبي دارند ، نمايش مي دهند .
( تعريف 1 : " موتور جستجو – Search Engine" : به سايتهاي اينترنتي گفته مي شود كه داراي برنامه هايي جهت پيداكردن ، ذخيره كردن و رتبه بندي كردن سايتهاي ديگر بر حسب كلمات كليدي مختلف مي باشند . مهمترين موتورهاي جستجو در اينترنت دو سايت معروف www.yahoo.com و www.google.com مي باشند . )
( تعريف 2 : " كلمه كليدي – KeyWord " : به كلماتي گفته مي شود كه ما به دنبال يافتن سايتهايي هستيم كه در مورد آن كلمات مطلب يا موضوعي دارند . )
مثال : اگر به دنبال موزيك كلاسيك هستيد كافي است در جعبه متن سايت گوگل تايپ كنيد : Music Classic
يا اگر به دنبال سايت قوه قضاييه هستيد كافي است اين عبارت را در سايت گوگل تايپ كنيد : " قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران "
اگر دو كلمه مثل Music و Classic را تايپ كنيد ، آنگاه گوگل ابتدا به دنبال سايتهايي مي گردد كه در متن آنها هر دو كلمه Music و classic وجود داشته باشد ، سپس به دنبال سايتهايي مي گردد كه حداقل يكي از دو كلمه Music يا Classic را داشته باشد . البته ممكن است اين دو كلمه در دو پاراگراف جداگانه وجود داشته باشند . اما اگر ما به دنبال اين هستيم كه كلمات كليدي دقيقا پشت سرهم و به ترتيب به كار رفته باشند ، در ابتدا و انتهاي كلمات كليدي از علامت " استفاده مي كنيم . مثل : " قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران "
( سئوال : آيا مي توان در موتورهاي جستجو فارسي نيز جستجو كرد ؟ جواب : بله ، ولي معمولا تعداد سايتهايي كمتري نسبت به زبان انگليسي پيدا مي شود ، مگر اينكه آن كلمات كليدي ماهيت فارسي داشته باشند . مثلا اگر به دنبال وب سايت وزارت كشور هستيد ، بهتر است فارسي جستجو كنيد و لازم نيست كه وزارت كشور را به انگليسي ترجمه كنيد . )

روش دوم : استفاده از جستجوي پيشرفته يا Advanced Search :
اغلب موتورهاي جستجوگر اينترتني از جمله گوگل داراي جستجوي پيشرفته هستند . اين صفحه با كليك روي عبارت جستجوي پيشرفته يا Advanced Search ظاهر خواهد شد . اين صفحه آنقدر واضح است كه نياز به توضيح بيشتري ندارد :





اگر روي عبارت "شگردهاي جستجو" در بالاي صفحه فوق كليك كنيد ، گوگل راهنمايي هاي ارزشمندي را جهت يافتن نتايج بهتر به شما ارائه مي دهد .




در اين صفحه نيز با كليك روي عبارت " سئوالات پرسيده شده مكرر" مي توانيد برخي از سئوالهايي كه براي كاربران اين سايت پيش آمده و جوابهاي گوگل به آن سئوالات را مطالعه نماييد . ( اين سئوالات ممكن است براي شما نيز پيش آمده باشد : )




گوگل موتور جستجوي فوق العاده اي است و تقريبا به همه نيازهاي كاربران پاسخ مي دهد ولي با اين حال اگر به دنبال ليستي از موتورهاي جستجو هستيد در صفحه اصلي گوگل تايپ كنيد Search Engine
تمرين : به سايت گوگل برويد و به دنبال يك كتاب در زمينه شبكه هاي كامپيوتري و يا برنامه نويسي به زبان مورد علاقه خود بگرديد . اگر نتايج قابل قبولي بدست نياورديد ، با عوض كردن كلمات كليدي خود ، مجددا تلاش كنيد . ( حتما به نتيجه مورد نظر خواهيد رسيد مگر اينكه كلمات نامناسبي براي جستجو بكاربرده باشيد . )

روش سوم : استفاده از تالارهاي بحث و گفتگو ( Forums ) :
تالارهاي بحث و گفتگو ، سايتهايي هستند كه توسط متخصصين رشته هاي مختلف اداره مي شوند . اين تالارها مكانهاي مناسبي براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات و پيدا كردن جواب سئوالات تخصصي بكار مي روند . روش كار به اين صورت است كه به يكي از اين تالارها وارد مي شويد و پس از ثبت نام مختصري كه انجام مي دهيد ، مي توانيد در بخش تخصصي مورد نظر خود ،‌سئوالات خود را مطرح كنيد و يا به سئوالاتي كه توسط ديگران مطرح شده است ، پاسخ دهيد . عضويت در اين تالارها به خصوص به علاقمندان و متخصصان رشته هاي مرتبط با كامپيوتر توصيه مي شود .
ميزان موفقيت در بدست آوردن جواب مورد نظر ، بستگي به ميزان اطلاعات اعضاي سايت دارد . اين تالارها مكاني براي بدست آوردن سريع پاسخ يك سئوال نمي باشد ولي از اين نظر كه متخصصان زيادي در اينگونه تالارها عضو هستند ، مكان فوق العاده موثري براي جستجوي مطالب جديد و پاسخ به سئوالات مي باشند . در ضمن ثبت نام در اين تالارها اغلب رايگان مي باشد . ليست چند تالار خوب :
Forums.asp.net
Devx.com
Supportforum.sun.com
چند تالار فارسي :
www.developerCenter.ir
www.p30world.com
www.majidonline.com
www.barnamenevis.org
www.ashyaneh.org
روش چهارم : استفاده از موتورهاي جستجوي پيشرفته ( ابر موتور جستجو يا Meta Search Engines ) :
ابر موتورهاي ، سايتهايي هستند كه به جاي جستجوي كلمات كليدي در سايتها ، در موتورهاي جستجو ، به دنبال كلمات جستجو مي گردند و به شما نشان مي دهند كه موتورهاي جستجوگر ديگر، به كلمات كليدي مورد نظر شما چه جوابي مي دهند .
چند Meta Search Engine معروف :
www.DogPile.com
www.MetaCrawler.com
www.mamma.com
www.mynetCrawler.com
روش پنجم : استفاده از دايركتوريها ( Directory ) :
اغلب موتورهاي جستجو ، داراي يك دسته بندي يا Directory مي باشند كه تمامي موضوعات مختلف در يكي از دسته هاي كلي و يا زير مجموعه هاي آن مي گنجند . اين دسته بندي شامل موضوعات كلي مثل : بهداشت و سلامتي ، كامپيوتر و اينترنت ، سفر ، تجارت ، بازرگاني ، ورزش ، هنر و ... مي باشد . هر كدام از اين موضوعات كلي داراي زير دسته هاي جزيي تري هستند . مثلا دسته كامپيوتر داراي زير دسته هايي مثل سخت افزار ، برنامه نويسي ، نرم افزارهاي كاربردي و ... مي باشد ، در هر كدام از زير دسته ها تعداي سايت معرفي شده است كه دقيقا به همان موضوع مربوط است و ما مي توانيم به اطلاعات مورد نظر خود برسيم .
بسياري از موتورهاي جستجو از جمله ياهو و گوگل داراي Directory اختصاصي و بسيار بزرگي هستند كه مي تواند براي جستجوي اطلاعات مورد نياز ما بسيار مفيد باشد . يعني به جاي وارد كردن كلمات كليدي در جعبه متن آنها ، ابتدا به Directoy ها وارد مي شويم ، سپس ابتدا دسته اصلي و بعد زير دسته هاي مرتبط را پيگيري مي كنيم تا به نام سايتي كه اطلاعات مورد نظر ما را دارد ، برسيم .

روش ششم : استفاده از كتابخانه هاي ديجيتال Digital Library
كتابخانه هاي ديجيتال ، سايتهايي هستند كه اطلاعات ناشرين كتابها و نشريات تخصصي و علمي و پژوهشي را در خود به صورت قالبهاي مختلف ( از جمله فايلهاي Pdf ، Word ، تصاوير و ... ) ذخيره مي كنند . اين كتابخانه ها بيشتر در اروپا و آمريكا فعاليت چشمگيري دارند و بسياري از ناشرين را پوشش مي دهند و منابع بسيار ارزشمندي براي جستجو مي باشند ولي متاسفانه استفاده از آنها رايگان نيست و بنابراين براي عموم راه مناسبي نيست . اخيرا برخي از دانشگاههاي كشور با انعقاد قراردادهايي با اين كتابخانه ها ، براي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي خود ، امكان استفاده از اين كتابخانه را فراهم آورد ه اند . يكي از معروفترين اين كتابخانه ها www.iingroups.com مي باشد .

روش هفتم : جستجوي اطلاعات محلي در پورتالها ( Portal )
پورتالها ، سايتهايي هستند كه اطلاعات كاملي را درارتباط با يك حوزه ، محل و يا موضوع خاصي ، در اختيار بازديدكنندگان خود قرار مي دهند و امكان استفاده از يك سري خدمات و سرويسها را براي مشتريان خود فراهم مي سازند . هم اكنون پورتالها در ايران بيشتر براي پيداكردن اطلاعاتي نظير شماره تلفن دستگاهها يا سازمانهاي دولتي ، بخشنامه هاي دولتي ، معرفي صنايع و شركتها و دانشگاهها و برخي سرويسهاي منطقه اي مثل پرداخت قبوض آب و برق و تلفن به كار مي روند . براي پيدا كردن پورتالهاي استاني به گوگل وارد شويد و تايپ كنيد : پورتال استان ... ، بعنوان مثال پورتال استان اصفهان در آدرس www.isfahanPortal.ir قرار دارد .

روش هشتم : جستجوي كتابهاي الكترونيك و فيلمها با استفاده از نرم افزارهاي تحت وب مانند RapidShare و Emule :
برخي از نرم افزارهاي تحت وب مانند RapidShare و Emule وجود دارند كه افراد با نصب كردن آنها روي كامپيوتر خود ، فايل ، كتاب ، فيلم و اطلاعات خود را با ديگران به اشتراك مي گذارند . اين نرم افزارها ، ابزارهاي بسيار مناسبي براي يافتن كتابهاي گرانقيمت الكترونيكي بصورت رايگان مي باشند . البته براي بازدهي بهتر نياز به اتصال به اينترنت با استفاده از خطوط پرسرعت مثل ADSL مي باشد .

آيا زمان تغيير سرفصلهای رشته مهندسی کامپيوتر فرا نرسيده است؟


مقدمه :
همانگونه كه مي دانيد رشته مهندسي كامپيوتر در دو گرايش سخت افزار و نرم افزار در كشور در مقاطع كارداني ، ارشناسي و كارشناسي ارشد داراي دانشجويان و فارغ التحصيلان زيادي مي باشد و به جز چند دانشگاه معدود كشور كه در دو - سه سال گذشته رشته فناوري اطلاعات را ارئه داده اند ، ساير دانشگاهها كماكان در همان دو گرايش قديمي سخت افزار و نرم افزار دانشجو مي پذيرند و بيش از 90 درصد دانشجويان كشور هنوز در همين دو گرايش ، درس مي خوانند . در ابتداي شكل گيري اين دو گرايش - كه داراي قدمتي حدود 20 سال در كشور مي باشند- در ابتدا يك سري دروس پايه تدوين شد كه با علوم كامپيوتري آن زمان متناسب بود ولي با گذشت زمان ، علم كامپيوتر با سرعتي باورنكردني پيشرقت كرد ولي دروسي كه در دانشگاههاي كشور تدريس مي شد ، ثابت و استوار بر جاي خود باقي ماندند !
كدام دروس اين رشته ها قديمي شده اند ؟
سئوال فوق برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر یادآور مسائل و مشکلات زیادی است ! هر متخصص یا محقق مستقل و بدون وابستگی خاص ، می تواند این موضوع را تایید کند که دروس و سرفصل های رشته مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش سخت افزار و نرم افزار ، بسیار قدیمی و فرسوده است . اکنون چند نسل از زبانهای برنامه نویسی ( مثل پاسكال و C ) که در این دو گرایش تدریس می شود ، گذشته است ، شبکه های کامپیوتری نسبت به آنچه در این دو گرایش تعریف و تدریس می شود ، بسیار گسترده تر شده است و تكنولو‍ ژيهاي مورد بحث در كتاب دانشگاهي شبكه هاي كامپيوتري عملا منسوخ و غير قابل استفاده مي باشند . در بخش سيستم عامل گمان مي كنم همگان معترف باشيم كه سیتم عاملهای جدیدتر از Windows 98 نیز به بازار آمده اند !!! ( مگر نه ؟ ) به راستی امروزه "زبان اسمبلی" یا " داده های گسسته" یا "نظریه زبانها و ماشینها" به کدام بخش از فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط است؟ و یا چند صدم درصد از پردازنده های مورد استفاده از در دنياي صنعت و فناوري از سری Z80 می باشد ؟ اگر یک آمار از نرم افزارهایی که شرکتهای فعال در زمینه کامپیوتر از آنها استفاده می کنند ، تهیه نماییم ، متوجه می شویم که کمتر از 5 درصد از آنها از دروسی که در حال حاضر در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور تدریس می شود ، استفاده می کنند و می توان گفت که بقیه 95 درصد این دروس بدون استفاده و کاربرد عملي است !!!
پس افراد فعال در اين حوزه ، دانش خود را از چه منابعي بدست مي آورند ؟
فارغ التحصيلان و دانشجویان بخت برگشته این دو گرایش ، بعد از فارغ التحصیلی ( حتی اگر با معدل خوبی هم فارغ التحصیل شوند ) تازه متوجه مي شوند كه چيز زيادي بلد نيستند و 2 راه بيشتر ندارند يا باید در دوره های بين المللي شركتهايي چون مایکروسافت ( MCSE ، MCSD و ... ) يا سيسكو ( CCNA و CCNP ) شرکت کنند و یا به سراغ موسساتی همچون Aptech ، NIIT ، Cambridge و ... که به کشورهایی چون مالزی ، هندوستان و انگلستان و سوئیس وابسته هستند ، بروند و در دوره هاي 2 يا چند ساله آنها شركت كنند . این موسسات با انجام یک سری تحقیقات و پژو هشها و تدوین سرفصلهای جدید و همچنین آماده سازی مواد کمک آموزشی مانند CD ، فایلهای Power Point و امتحانات Online ، توانسته اند محیطی ایجاد نمایند که دانشجو با کمی پشتکار می تواند در عرض 2 سال به مهارتهایی بسیار فراتر از مهارتهای یک مهندس کامپیوتر ( که 4 سال درس خوانده است ) برسند !!! البته برخي نيز خود رياضت تحقيق و مطالعه را به جان مي خرند و به شيوه Self Study ( خود مطالعه كن! ) عمل مي كنند. برخي نيز دانش خود را مديون همكاران خود در محيطهاي كاري مي باشند !
چرا سرفصلها عوض نمی شوند ؟ مشکل از کجاست؟
حدود دوازده سال پيش (سال 1374 ) وزارت علوم ، با تغييرات اندکی در سرفصل دروس رشته مهندسی کامپيوتر ، واحدها و درسهای جدید اين رشته را اعلام نمود. در همان سال بسياری از کارشناسان و متخصصان عقيده داشتند که سرفصلهای جديد ، ناکارآمد و قديمی می باشد و دانشجوی اين رشته با اين وضعيت وقتی وارد دنيای کار می شود ، با مشکلات زيادی مواجه است . بعنوان مثال در سال 76 درسی به نام ذخيره و بازيابی اطلاعات وجو داشت که در آن نحوه ذخيره اطلاعات روی نوار (tape) تدريس مي شد ، ولي آن موقع حتي يك عدد tape هم در بازار وجود نداشت و CDROM جانشين تكنولوژيهاي قديمي تر شده بود . الان با گذشت 12 سال ، شاهد فناوريهايي چون DVD و يا Flash Disk هستيم ولي هنوز هيچ تغييری در محتوای درس ذخيره و بازيابي اطلاعات داده نشده است و هنوز هم همان درس با همان سرفصلها تدريس مي شود . درسهايی مثل پاسکال ، ساختمان های گسسته ، ساختمان داده و ... نيز همين وضعيت را دارند . جالب است بدانيد هنوز دانشجويان در درسهايي مانند پاسكال و يا C ++ ، مجبورند برای پرينت گرفتن از تکاليفشان از محيط DOS استفاده کنند !!!
وقتی با اساتید این رشته صحبت می کنیم ، آنها اظهار مي دارند كه موظف به تدريس سرفصلهاي ارائه شده توسط وزارت علوم هستند و خود نيز نسبت به ناكارآمدي اين دروس آگاه هستند !
دروس قديمي يا افكار قديمي ؟
‌ يكي از اساتيد رشته كامپيوتر خود اعتراف مي كرد كه اگر قرار باشد دروس جديد جايگزين دروس قديمي شوند ، با اين مشكل مواجه مي شوند كه بسياري از اعضاي هيات علمي دانشگاهها قادر به تدريس دروس جديد نيستند زيرا عملا سالها همان دروس قديمي را تدريس كرده اند . البته اين مشكل براحتي قابل حل است ، چون مي توان با برگزاري يك سري دوره هاي كوتاه مدت و يا در اختيار گذاشتن كتاب ، Ebook و منابع Online اين مشكل را حل كرد . ( براستي آيا وزارت علوم تا به حال از اين گونه فعاليتها انجام داده اند ؟ ! )
در حقيقت مي توان گفت افرادي در حال حاضر توانايي تدريس دروس جديد كامپيوتري را دارند كه اغلب داراي مدارك تحصيلي در سطح فوق ليسانس نمي باشند و دانشگاهها براي جذب اين افراد با مشكلات قانوني مواجه اند . ( البته تا جايي كه نگارنده اطلاع دارد ، دانشگاهها مي توانند از مدرسين حق التدريس براي اين امر استفاده كنند ، اما اين مسئله نيز دو مشكل اساسي دارد ، مشكل اول اينكه حق الزحمه مدرساني كه بصورت حق التدريس – و نه هيات علمي - در دانشگاهها تدريس مي كنند پايين است و شخصي كه براي ياد گيري يك تكنولوژي جديد هزينه هاي زيادي انجام داده است ، حاضر به كار كردن با اين سطح دستمزد ها نمي باشد و مشكل دوم اينكه در صورت استفاده از مدرسين غير عضو در هيات علمي ، آنگاه تكليف اعضاي هيات علمي دانشگاه چه مي شود ؟! ) البته يك مشكل كوچك! ديگر هم وجود دارد و آن اينست كه اصولا چه كسي يا چه مقامي ، مسئول تصميم گيري در اين مورد است و وقتي ملاك صحت عملكرد يك دانشگاه ، سرفصلهاي تدوين شده از طرف وزارت علوم مي باشد ، مدير يك دانشكده يا مثلا مدير گروه كامپيوتر يك دانشگاه ،‌ چقدر استقلال عمل دارد ؟
مشكل ديگر در دانشگاهها ، كمبود امكانات كارگاهي ( از قبيل كامپيوتر هاي جديد ، ابزار هاي جديد مانند Router ها ، سوئيچ ها ، انواع كابلها مثل فيبر نوري ، كمبود منابع معتبر نرم افزار ي – مثل سيستم عاملهاي داراي Licence - و ... ) مي باشد . گفتني است هنوز برخي از دانشگاههاي كشور از كامپيوترهاي Pentium III در كارگاههاي كامپيوتر خود استفاده مي كنند !!!
انتظار ...
حال سئوال اين است که آيا زمان آن نرسيده تا يک بازنگری عميق و کلی روی اين دروس انجام شود ؟ آيا دانشجوی امروز ما بعد از فارغ التحصيلی نبايد از اين همه هزينه مادي و معنوي كه پرداخت مي كند ، بهره اي ببرد ؟ براستی ما کجای اين دنيای فناوری اطلاعات قرار داريم ؟ تا کی بايد دانشجويان ما بعد از فارغ التحصيلی ، هزينه کنند و سر کلاسهای شبکه و مايکروسافت و سيسکو و ... بنشينند ؟ خروجی علم و دانش از اين دانشگاهها چيست ؟ تشكيل يك گروه كارشناسي براي تغيير سرفصلها و آماده سازي مواد كمك آموزشي (از جمله منابع Online ) چقدر هزينه دارد؟ آيا اين يك نياز فوري براي جامعه علمي كشور نمي باشد ؟ يعني ... يعني باز هم بايد انتظار بكشيم ؟ !!!

با دستورات Command Line ویندوز آشنا شوید


همانطور که می دانید، ویندوز یک سری فرمانهایی دارد که از طریق منوی Start > Run اجرا می شوند . بعنوان مثال دستور معروف Ping که برای ردیابی کردن یک کامپیوتر (یا یک IP ) بکار می رود . این دستورات پارامترها ( سوئیچهای( زیادی دارند که حفظ کردن آنها مشکل است .
اگر می خواهید کلیه دستورات خط فرمان محیط ویندوز را ببینید ، از منوی Start گزینه Help and Support را انتخاب نمایید . در اینصورت پنجره زیر ظاهر می شود .

روی گزینه Use Tools to view … کلیک کنید .
سپس گزینه Command Line Reference A-Z را انتخاب کنید تا لیست دستورات خط فرمان ویندوز را به ترتیب حروف الفبا مشاهده نمایید .
روی حرف مورد نظر کلیک کنید تا راهنمای دستور مورد نظر خود را بیابید

حال شرح کامل هر دستور با قالب کلی و همه سوئیچهای آن را می توانید مشاهده کنید.