Saturday, May 14, 2005

آيا زمان تغيير سرفصلهای رشته مهندسی کامپيوتر فرا نرسيده است؟

ده سال پيش (سال 1374 ) وزارت علوم ، با تغييرات اندکی در سرفصل دروس رشته مهندسی کامپيوتر ، واحدها و درسهای اين رشته را اعلام نمود در همان سال بسياری از کارشناسان و متخصصان عقيده داشتند که سرفصلهای جديد ، ناکارآمد و قديمی می باشد و دانشجوی اين رشته با اين وضعيت وقتی وارد دنيای کار می شود ، با مشکلات زيادی مواجه است . من خودم در آن زمان دقيقا يادم است که درسی به نام ذخيره و بازيابی اطلاعات داشتيم که در آن نحوه ذخيره اطلاعات روی نوار (tape) را در آن درس ياد می گرفتيم و آن موقع تازه CDROM به بازار آمده بود و من با پيدا کردن يک مقاله در مورد نحوه ذخيره و بازيابی روی CDROM توانستم نظر استاد درس را جلب نموده و نمره خوبی بگيرم .الان با گذشت 10 سال هنوز هيچ تغييری در محتوای درسها داده نشده است و هنوز هم درسهايی مثل پاسکال ، ساختمان های گسسته ، ساختمان داده و ... با همان کيفيت ارائه می شوند . جالب است بدانيد هنوز دانشجويان مجبورند برای پرينت گرفتن از تکاليفشان از محيط DOS استفاده کنند . حال سئوال اين است که آيا زمان آن نرسيده تا يک بازنگری عميق و کلی روی اين دروس انجام شود ؟ آيا دانشجوی امروز ما بعد از فارغ التحصيلی باز هم با نرم افزارهايی مانند ++Cسر وکار دارد ؟ براستی ما کجای اين دنيای فناوری اطلاعات قرار داريم ؟ تا کی بايد دانشجويان ما بعد از فارغ التحصيلی ، هزينه کنند و سر کلاسهای شبکه و مايکروسافت و سيسکو و ... بنشينند ؟ خروجی علم و دانش از اين دانشگاهها چيست ؟ و چه کسی بايد برای شکستن بت عقب ماندگی ما تبر بردارد ؟

1 comment:

Anonymous said...

با نظر شما بسيار موافقم. بخش تحقيق در منابع نيازش اجتناب ناپذير ليكن براي انجام هر امري نياز به متولي خاص وجود دارد كه متاسفانه اين متولي كه وضيف اصليش بررسي و بازنگري مطالب است يا تشكيل نشده يا اگر هم تشكيل شده متاسفانه نمي دونه كه علوم كامپيوتر چيه. به هر حال اين وظيفه استاد و دانشجو است كه كه در يك تعامل مثبت با هم اين نقص را پوشش بدهند مثل آن كاري كه شما كرديد و استاد شما نيز پذيرفت