Wednesday, March 01, 2006

یونيکد چيست ؟


يونی‌کد به همه‌ی نويسه‌ها اعداد يکتايی اختصاص می‌دهد،
مستقل از محيط،
مستقل از برنامه،
مستقل از زبان.


اصولاً، کامپيوترها فقط با اعداد سروکار دارند. آن‌ها حروف و نويسه‌های ديگر را با تخصيص يک عدد به هر يک، نگه‌داری می‌کنند. تا قبل از اختراع يونی‌کد، صدها سيستم کُدگذاری مختلف برای تخصيص اين اعداد وجود داشت. نويسه‌های هيچ کُدگذاری‌ای به‌تنهايی کافی نبود: مثلاً اتحاديه‌ی اروپا به چندين کُدگذاری مختلف برای پوشاندن همه‌ی زبان‌هايش نياز داشت. حتی برای زبانی مثل انگليسی نيز هيچ کُدگذاری‌ای به‌تنهايی برای همه‌ی حروف، علائم نقطه‌گذاری، و نمادهای فنی متداول کافی نبود.

اين سيستم‌ها با هم تعارض نيز داشتند. يعنی، دو کُدگذاری ممکن بود از اعداد يکسان برای دو نويسه‌ی مختلف، يا از اعداد مختلف برای نويسه‌های يکسان استفاده کنند. کامپيوترها (بالاخص خادم‌های شبکه) از کُدگذاری‌های مختلف و متعددی پشتيبانی می‌کردند؛ با وجود اين، هرگاه داده‌ها از کُدگذاری‌ها يا محيط‌های مختلف عبور می‌کردند، در معرض خطر تحريف قرار می‌گرفتند.

يونی‌کد اين شرايط را تغيير می‌دهد!
يونی‌کد به همه‌ی نويسه‌ها اعداد يکتايی اختصاص می‌دهد، مستقل از محيط، مستقل از برنامه، و مستقل از زبان. استاندارد يونی‌کد را پيشتازان صنعت کامپيوتر، شرکت‌هايی چون آرکل، آی‌بی‌ام، اَپل، جاست‌سيستم، سان، سای‌بيْس، مايکروسافت، هيولت پاکارد، يونی‌سيس، SAP و بسياری ديگر، پذيرفته‌اند. استانداردهايی چون XML، جاوا، اکماسْکريپت (جاواسْکريپت)، LDAP‏،‏ CORBA 3.0‏،‏ WML‏،‏ و غيره، يونی‌کد را ملزم می‌دانند، و روش رسمی پياده‌سازی استاندارد ISO/IEC 10646 نيز يونی‌کد است. يونی‌کد در بسياری از سيستم‌عامل‌ها، همه‌ی مرورگرهای اخير، و بسياری از محصولات ديگر پشتيبانی می‌شود. پيدايش استاندارد يونی‌کد، و در دسترس بودن ابزارهايی که از آن پشتيبانی می‌کنند، از چشمگيرترين روندها در فن‌آوری‌های اخير جهانی‌سازی نرم‌افزارها بوده ا
اين مقاله را بصورت کامل در سايت يونيکد مطالعه نماييد

No comments: