Monday, January 24, 2005

درباره تبليغات اينترنتی :( قسمت اول )

وقتی در آبانماه سال 1380 در یک مغازه 3*4 متری تا ساعت 5 صیح به همراه همسر و پسر خردسالم ، مشغول UPLOAD اطلاعات سايت اصفهان بازار بودم ، به اين فکر بودم که به عنوان اولين سايت تجاری اصفهان در آينده ای نزدیک ميتوانم با جلب نظر مديران کارخانجات، صنايع و مشاغل شهری ، اقدام به جذب تبليغات آنلاين نمایم . البته اين کار محقق نشد مگر هنگامی که اطلاعات سايت تا حد قابل ملاحظه ای بالا رفت و بدون اغراق حدود 80 الی 90 درصد اطلاعات صنایع اصفهان را پوشش داد . بعد از گذشت 7 ماه موفق شديم اولين سفارش تبليغات را جذب نماييم و فکر کنم در ايران از اولين سايتهايي بودیم که موفق به انجام اين کار شديم . چند ماه پس از گرفتن اين سفارش ، کم کم صفحه اول سايت ، ديگر هيچ جای خالی برای سفارشات جديد نداشت . اما تازه مشکلات مربوط به آن شروع شد . اولين مورد اين بود که تقريبا 50 در صد از سفارشات به نتيجه مطلوب خود نمی رسيدند و جواب خوبي از تبليغات نمی گرفتند . اين امر دلايل مختلفی داشت ، يکی اينکه خيلی از اين مشاغل ، مشکلات درونی داشتند و در هيچ رسانه ديگری هم جواب نگرفته بودند ( محصولات يا سرويس اين گروه برای مشتري راضی کننده نبود ) ، دليل ديگر اين بود که بعضی از مشاغل انتظاری در حد روزنامه از يک سايت داشتند ( که چون تيراژ روزنامه بسيار بيشتر از تعداد بازديد کننده سايت است ، اين انتظار برآورده نمي شد .) ، دليل ديگر اين بود که صاحبان بعضی از مشاغل اصلا روی مخاطب خود فکر نکرده بودند و نمی دانستند که اين مخاطب بيشتر با چه رسانه ای سرو کار دارد . ( برای بعضی از اين مشتريان تبليغات روی اتوبوس بيشتر جواب مي داد تا در سايت اينترنتی ! ) ، خلاصه پس از يک سال حجم آگهی ها ، به طور قابل ملاحظه ای پايين آمد . ( ادامه اين مطلب را بزودی خواهم نوشت . )

No comments: