Wednesday, July 04, 2007

بهتر جستجو كنيم !



امروزه تقريبا هر فرد آشنا با كامپيوتر و اينترنت ، معناي جستجو و Search و احتمالا نام سايتهاي Google و Yahoo را شنيده است ، اما واقعيت اين است كه همه اين افراد در جستجوهاي خود ، جوابهاي صد در صد قابل قبولي بدست نمي آورند و بعضي مواقع اصلا نمي دانند كه دقيقا بايد چه عبارتي را در چه سايتي جستجو كنند ؟! اين تحقيق تلاشي است تا راههاي مفيدي را كه به يافتن جوابهاي بهتر در جستجوها منجر مي شود را بيان كند . البته ذكر اين نكته در اينجا لازم است كه اين راهها لزوما همه راههاي موجود براي يافتن يك مطلب خاص نمي باشد و ممكن است خوانندگان اين مقاله ، راههاي بهتري را نيز بشناسند ، ولي در اين تحقيق تلاش شده است تا آنجايي كه ممكن است به راههاي مفيد موجود اشاره شود . اميد است كه مقبول نظر خوانندگان قرار گيرد .

روش اول : جستجو بوسيله تايپ كلمه يا كلمات مورد نظر در موتورهاي جستجو
در اين روش كه معمولترين روش جستجو است ، شخص جستجوگر كلمات مورد نظر را در جعبه متن ( Textbox ) موتورهاي جستجو مثل Yahoo ، Google و ... تايپ مي كند و كليد Enter را فشار مي دهد و موتور جستجو نيز سايتهايي را در مورد آن كلمه يا عبارت مطلبي دارند ، نمايش مي دهند .
( تعريف 1 : " موتور جستجو – Search Engine" : به سايتهاي اينترنتي گفته مي شود كه داراي برنامه هايي جهت پيداكردن ، ذخيره كردن و رتبه بندي كردن سايتهاي ديگر بر حسب كلمات كليدي مختلف مي باشند . مهمترين موتورهاي جستجو در اينترنت دو سايت معروف www.yahoo.com و www.google.com مي باشند . )
( تعريف 2 : " كلمه كليدي – KeyWord " : به كلماتي گفته مي شود كه ما به دنبال يافتن سايتهايي هستيم كه در مورد آن كلمات مطلب يا موضوعي دارند . )
مثال : اگر به دنبال موزيك كلاسيك هستيد كافي است در جعبه متن سايت گوگل تايپ كنيد : Music Classic
يا اگر به دنبال سايت قوه قضاييه هستيد كافي است اين عبارت را در سايت گوگل تايپ كنيد : " قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران "
اگر دو كلمه مثل Music و Classic را تايپ كنيد ، آنگاه گوگل ابتدا به دنبال سايتهايي مي گردد كه در متن آنها هر دو كلمه Music و classic وجود داشته باشد ، سپس به دنبال سايتهايي مي گردد كه حداقل يكي از دو كلمه Music يا Classic را داشته باشد . البته ممكن است اين دو كلمه در دو پاراگراف جداگانه وجود داشته باشند . اما اگر ما به دنبال اين هستيم كه كلمات كليدي دقيقا پشت سرهم و به ترتيب به كار رفته باشند ، در ابتدا و انتهاي كلمات كليدي از علامت " استفاده مي كنيم . مثل : " قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران "
( سئوال : آيا مي توان در موتورهاي جستجو فارسي نيز جستجو كرد ؟ جواب : بله ، ولي معمولا تعداد سايتهايي كمتري نسبت به زبان انگليسي پيدا مي شود ، مگر اينكه آن كلمات كليدي ماهيت فارسي داشته باشند . مثلا اگر به دنبال وب سايت وزارت كشور هستيد ، بهتر است فارسي جستجو كنيد و لازم نيست كه وزارت كشور را به انگليسي ترجمه كنيد . )

روش دوم : استفاده از جستجوي پيشرفته يا Advanced Search :
اغلب موتورهاي جستجوگر اينترتني از جمله گوگل داراي جستجوي پيشرفته هستند . اين صفحه با كليك روي عبارت جستجوي پيشرفته يا Advanced Search ظاهر خواهد شد . اين صفحه آنقدر واضح است كه نياز به توضيح بيشتري ندارد :





اگر روي عبارت "شگردهاي جستجو" در بالاي صفحه فوق كليك كنيد ، گوگل راهنمايي هاي ارزشمندي را جهت يافتن نتايج بهتر به شما ارائه مي دهد .




در اين صفحه نيز با كليك روي عبارت " سئوالات پرسيده شده مكرر" مي توانيد برخي از سئوالهايي كه براي كاربران اين سايت پيش آمده و جوابهاي گوگل به آن سئوالات را مطالعه نماييد . ( اين سئوالات ممكن است براي شما نيز پيش آمده باشد : )




گوگل موتور جستجوي فوق العاده اي است و تقريبا به همه نيازهاي كاربران پاسخ مي دهد ولي با اين حال اگر به دنبال ليستي از موتورهاي جستجو هستيد در صفحه اصلي گوگل تايپ كنيد Search Engine
تمرين : به سايت گوگل برويد و به دنبال يك كتاب در زمينه شبكه هاي كامپيوتري و يا برنامه نويسي به زبان مورد علاقه خود بگرديد . اگر نتايج قابل قبولي بدست نياورديد ، با عوض كردن كلمات كليدي خود ، مجددا تلاش كنيد . ( حتما به نتيجه مورد نظر خواهيد رسيد مگر اينكه كلمات نامناسبي براي جستجو بكاربرده باشيد . )

روش سوم : استفاده از تالارهاي بحث و گفتگو ( Forums ) :
تالارهاي بحث و گفتگو ، سايتهايي هستند كه توسط متخصصين رشته هاي مختلف اداره مي شوند . اين تالارها مكانهاي مناسبي براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات و پيدا كردن جواب سئوالات تخصصي بكار مي روند . روش كار به اين صورت است كه به يكي از اين تالارها وارد مي شويد و پس از ثبت نام مختصري كه انجام مي دهيد ، مي توانيد در بخش تخصصي مورد نظر خود ،‌سئوالات خود را مطرح كنيد و يا به سئوالاتي كه توسط ديگران مطرح شده است ، پاسخ دهيد . عضويت در اين تالارها به خصوص به علاقمندان و متخصصان رشته هاي مرتبط با كامپيوتر توصيه مي شود .
ميزان موفقيت در بدست آوردن جواب مورد نظر ، بستگي به ميزان اطلاعات اعضاي سايت دارد . اين تالارها مكاني براي بدست آوردن سريع پاسخ يك سئوال نمي باشد ولي از اين نظر كه متخصصان زيادي در اينگونه تالارها عضو هستند ، مكان فوق العاده موثري براي جستجوي مطالب جديد و پاسخ به سئوالات مي باشند . در ضمن ثبت نام در اين تالارها اغلب رايگان مي باشد . ليست چند تالار خوب :
Forums.asp.net
Devx.com
Supportforum.sun.com
چند تالار فارسي :
www.developerCenter.ir
www.p30world.com
www.majidonline.com
www.barnamenevis.org
www.ashyaneh.org
روش چهارم : استفاده از موتورهاي جستجوي پيشرفته ( ابر موتور جستجو يا Meta Search Engines ) :
ابر موتورهاي ، سايتهايي هستند كه به جاي جستجوي كلمات كليدي در سايتها ، در موتورهاي جستجو ، به دنبال كلمات جستجو مي گردند و به شما نشان مي دهند كه موتورهاي جستجوگر ديگر، به كلمات كليدي مورد نظر شما چه جوابي مي دهند .
چند Meta Search Engine معروف :
www.DogPile.com
www.MetaCrawler.com
www.mamma.com
www.mynetCrawler.com
روش پنجم : استفاده از دايركتوريها ( Directory ) :
اغلب موتورهاي جستجو ، داراي يك دسته بندي يا Directory مي باشند كه تمامي موضوعات مختلف در يكي از دسته هاي كلي و يا زير مجموعه هاي آن مي گنجند . اين دسته بندي شامل موضوعات كلي مثل : بهداشت و سلامتي ، كامپيوتر و اينترنت ، سفر ، تجارت ، بازرگاني ، ورزش ، هنر و ... مي باشد . هر كدام از اين موضوعات كلي داراي زير دسته هاي جزيي تري هستند . مثلا دسته كامپيوتر داراي زير دسته هايي مثل سخت افزار ، برنامه نويسي ، نرم افزارهاي كاربردي و ... مي باشد ، در هر كدام از زير دسته ها تعداي سايت معرفي شده است كه دقيقا به همان موضوع مربوط است و ما مي توانيم به اطلاعات مورد نظر خود برسيم .
بسياري از موتورهاي جستجو از جمله ياهو و گوگل داراي Directory اختصاصي و بسيار بزرگي هستند كه مي تواند براي جستجوي اطلاعات مورد نياز ما بسيار مفيد باشد . يعني به جاي وارد كردن كلمات كليدي در جعبه متن آنها ، ابتدا به Directoy ها وارد مي شويم ، سپس ابتدا دسته اصلي و بعد زير دسته هاي مرتبط را پيگيري مي كنيم تا به نام سايتي كه اطلاعات مورد نظر ما را دارد ، برسيم .

روش ششم : استفاده از كتابخانه هاي ديجيتال Digital Library
كتابخانه هاي ديجيتال ، سايتهايي هستند كه اطلاعات ناشرين كتابها و نشريات تخصصي و علمي و پژوهشي را در خود به صورت قالبهاي مختلف ( از جمله فايلهاي Pdf ، Word ، تصاوير و ... ) ذخيره مي كنند . اين كتابخانه ها بيشتر در اروپا و آمريكا فعاليت چشمگيري دارند و بسياري از ناشرين را پوشش مي دهند و منابع بسيار ارزشمندي براي جستجو مي باشند ولي متاسفانه استفاده از آنها رايگان نيست و بنابراين براي عموم راه مناسبي نيست . اخيرا برخي از دانشگاههاي كشور با انعقاد قراردادهايي با اين كتابخانه ها ، براي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي خود ، امكان استفاده از اين كتابخانه را فراهم آورد ه اند . يكي از معروفترين اين كتابخانه ها www.iingroups.com مي باشد .

روش هفتم : جستجوي اطلاعات محلي در پورتالها ( Portal )
پورتالها ، سايتهايي هستند كه اطلاعات كاملي را درارتباط با يك حوزه ، محل و يا موضوع خاصي ، در اختيار بازديدكنندگان خود قرار مي دهند و امكان استفاده از يك سري خدمات و سرويسها را براي مشتريان خود فراهم مي سازند . هم اكنون پورتالها در ايران بيشتر براي پيداكردن اطلاعاتي نظير شماره تلفن دستگاهها يا سازمانهاي دولتي ، بخشنامه هاي دولتي ، معرفي صنايع و شركتها و دانشگاهها و برخي سرويسهاي منطقه اي مثل پرداخت قبوض آب و برق و تلفن به كار مي روند . براي پيدا كردن پورتالهاي استاني به گوگل وارد شويد و تايپ كنيد : پورتال استان ... ، بعنوان مثال پورتال استان اصفهان در آدرس www.isfahanPortal.ir قرار دارد .

روش هشتم : جستجوي كتابهاي الكترونيك و فيلمها با استفاده از نرم افزارهاي تحت وب مانند RapidShare و Emule :
برخي از نرم افزارهاي تحت وب مانند RapidShare و Emule وجود دارند كه افراد با نصب كردن آنها روي كامپيوتر خود ، فايل ، كتاب ، فيلم و اطلاعات خود را با ديگران به اشتراك مي گذارند . اين نرم افزارها ، ابزارهاي بسيار مناسبي براي يافتن كتابهاي گرانقيمت الكترونيكي بصورت رايگان مي باشند . البته براي بازدهي بهتر نياز به اتصال به اينترنت با استفاده از خطوط پرسرعت مثل ADSL مي باشد .

No comments: